fredag, september 16, 2005

Tvinga pappor att vara hemma?

Som förslag till den nya föräldraförsäkringen ska föräldrarna kunna ta ut totalt 15 månaders ledighet, varav fem är öronmärkta för pappan och fem för mamman. Som väntat blev det alltså ett förslag där man delar upp föräldraförsäkringen i tre delar, en till mamma, en till pappan och en som familjen fritt förfogar över.

Jag tycker förslaget känns lite halvdant, lite tvång och lite frivillighet. Jag tycker att det antingen ska vara individuell, barnets vårdnadshavare får föräldraledigheten jämt uppdelad mellan sig, finns bara en vårdnadshavare får den naturligtvis hela själv. Jag tycker inte man skulle behöva se en sådan individuell föräldraförsäkring som tvång och kvotering, den är helt enkelt individuell som alla andra försäkringar. Eller så tillhör föräldraförsäkringen barnet och det är helt fritt för föräldrarna att dela upp dagarna. Självklart är det mest fria systemet det mest tilltalande, valfrihet är positivt.

Men jag tror många skulle tjäna på en individuell föräldraförsäkring. Arbetsmarknaden skulle behöva anpassa sig till att både män och kvinnor var lediga lika mycket. Det bästa för barnet är säkert att få tillgång till både mamma och pappa. Att män skulle vara hemma mer skulle troligen leda till mer jämställdhet i hemmet vilket skulle vara väldigt positivt. Nackdelarna med individuell föräldraförsäkring skulle vara att friheten för föräldrarna minskar och att barnen får mindre tid med sina föräldrar i de fall där en av föräldrarna faktiskt inte har möjlighet att vara hemma. Jag tycker iofs att om man skaffar barn får man faktiskt vara beredd att avsätta tid med barnet.

Fördelen att ha föräldraförsäkringen helt fri är en stor flexibilitet. Det ger större självbestämmande och eftersom alla familjesituationer ser olika ut är det bra att ha möjlighet till många olika lösningar. Det här är värden jag tycker står över den påtvingade jämställdheten.

Det finns många andra förslag som är intressanta för att få män att ta ut mer föräldraledighet. Moderaterna har ett förslag med skattereduktion och folkpartiet ett med jämställdhetsbonus. Fast jag kan tycka att det är tråkigt att man ska behöva muta pappor för att de ska vara hemma, fast det handlar nog lika mycket om att muta mammorna att släppa taget om delar av sin mammaledighet.

2 kommentarer:

U-BLOGGING sa...

många mammor håller nog rätt hårt i nappflaskor och blöjor när det väl gälller, har hört många mammor (på bussen bl.a.)som klagat på deras killar men lite senare i samtalet så klagar de över hur dålig hand de har med barnen och att de inte har en aning om hur man byter t.ex. blöjor. Frågan är vems fel det är, pappan eller mammans...

Nej jag är inte så naiv att jag tror att det bara beror på det här självklart har ekonomin en stor del av ansvaret, och då inte att familjerna är giriga och vill krama ur så mycket som möjligt ur systemet utan att de vill ha ge sina barn en så bra uppväxt som möjligt. Vi kanske borde inrikta oss mer på att förklara vikten av att träffa båda föräldrarna...

//Andreas

Anonym sa...

Jag tycker att det tredelade förslaget är bra. Iallafal så är det bättre än vad det är idag. För mig så är såklart en individualisering ultimat. Men precis som du skriver så kanske det finns många som inte har möjlighet att vara hemma eller rättare sagt de ser inte möjligheterna att vara hemma med sina barn. Även som Andreas skriver så är det många mammor som har svårt att släppa taget, vilket såklart är jättetråkigt. Jag har skrivit en del om föräldraförsäkringen på min blogg både vad det gäller tredelning, individualisering och fp:s förslag om jämställdhetsbonus.