onsdag, september 14, 2005

Skam att vara svensk

Riksdagen sa nej till flyktingamnesti och vi har fått sett ännu ett otäckt exempel på sossarnas och moderaternas samarbete i flyktingfrågorna. Jag skäms över att vara svensk och jag skäms över att mitt parti är i allians med moderaterna. Jag önskar att några riksdagsledarmöter hade haft civilkurage nog att gå emot deras partilinje. Att sympatin med de gömda flyktingbarnen hade varit större än viljan att vara sitt parti till lags. Nu gäller det att de partier som arbetade för en flyktingamnesti fortsätter arbeta för en säkrare och mer rättvis flyktingpolitik. Jag hoppas att vi i framtiden blir det första landet med fri invandring, eller ännu bättre att hela EU öppnar för fri invandring. I den bästa av världar bor människor där de vill, i den sämsta och minst solidariska av världar slängs människor ut eller tvingas gå under jorden. Vilken värld vill Persson och Reinfeldt se?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Google Launches Blog Search Tool
Chris Sherman reports that Google has rolled out a blog search tool . I will give my initial impressions when I get a chance to.
I like your blog. Well done!

I have a video conferencing site/blog. It pretty much covers video conferencing related issues.

Do visit it sometime.

CV sa...

Men de drabbade barnen kan ju få stanna ändå, fast det inte blir en allmän amnesti. Just deras fall kan ju få ett positivt besked ändå.
Det hoppas jag på.

Anonym sa...

Jag är S anhängare och lika förbannad som du... Styr våra verkställande i partierna efter eget huvud över våra. Det känns som det börjar bli en stor klyfta även inom partierna.. I vissa fall större än klyftan mellan våra partiledare.

Masoud sa...

Sossarna och moderaternas samarbete är mycket intressant. De har samarbetat länge i nedrustningen av asylrätten... tidigare gick de ihop för att sänka alkoholskatten och så har jag hört talas om ett upphävande av något vapenembargo i något konfliktdrabbat land. jag har inte kollat det här noga men jag kan tänka mig att det finns mer sådana.
Hur ska man gå till väga för att göra ett schema över dessa två partiers samarbete under de senaste åren? Det skulle bli en mycket intressant studie.

Lisa Falk sa...

Anonym - Håller med, det hemska är att de slutat lyssna på sina väljare och bara och röstar emot flyktingamnesit i protest.

Masoud - Det tycker jag låter som en bra idé. Det är bara att gå tillbaka och leta bland gamla beslut.