onsdag, september 14, 2005

Lata föräldrar eller bara valfrihet?

Kommunerna Nacka och Sollentuna tänker prova en ny metod för att öka valfriheten inom barnomsorgen. De föräldrar som vill får bilda bolag och får barnomsorgspengen skickad till sitt eget daghemsbolag. Det är inga stora summor det rör sig om, 5 000-6 000 kronor per barn och månad. Jag tycker verkligen det behövs mer valfrihet inom barnomsorgen, just nu är kommunala dagis nästan enda alternativet. Valfrihet är alltid positivt, jag tycker det ska finnas många typer av barnomsorg, kooperativ, kommunala, dagmammor eller varför inte gå ihop med arbetskamraterna och ha dagis på jobbet. Jag tror det finns många kreativa lösningar. Men jag är lite tveksam till att föräldrar ska få betalt för att vara hemma med sina egna barn.

Att staten bekostar barnomsorg för att föräldrarna ska kunna jobba är naturligt, vi behöver folk som jobbar. Man kommer inte ifrån att de som skulle vilja vara hemma med sina barn inte bara gör det för att barnet inte skulle må bra av att gå på dagis utan för att man tycker det skulle vara trevligt att vara ledig och bara mysa med sitt barn, vilket är helt förstårligt. Det är dessutom en begränsad grupp människor som har råd att vara hemma med sina barn, 5000 i månaden räcker inte långt när man har barn. Jag tror därför att det är hemmafruar som har det gott ställt som kommer ta ut de här pengarna. Jag är inte säker på att jag tycker skattepengar ska gå till det. Kanske låter jag hård men vill man ha pengar arbetar man, allt annat ska vara undantag.

Expressens två krönikörer Marie Söderqvist och Linda Skugge ser olika på saken.

Inga kommentarer: