måndag, september 12, 2005

FI är bara för lesbiska professorer

Nu har Gudrun Schyman och hennes extremfeminister valt styrelse, talespersoner och beslutat att de ska ställa upp i riksdagsvalet. Närmare riksdagen än så tror jag inte de kommer. Det har varit helt fascinerande att följa Feministiskt initiativs årsmöte, de har sannerligen inte varit taktiska och försökt vara ett folkligt parti som talar för alla kvinnor utan snarare visat att de enbart är ett parti för lesbiska professorer i feministisk teori. De har också slagit fast att de är ett vänsterparti som jag har svårt att se skulle locka någon liberal väljare.

Tiina Rosenberg är en katastrof, men väldigt underhållande när hon kommer med uttalanden som att alla kvinnor som har sex med män är könsförrädare och att äktenskapet handlar om ägande. Mest media fick fi på kravet om att namn ska var könsneutrala och att alla ska få heta vad de vill. Jag tycker visserligen att det borde vara så, men vem ser det här som en viktig fråga?

Vilket regeringsalternativ fi skulle stödja vill de inte svara på, även om de troligen kommer passa utmärkt i vänsterkartellen. Det är ett misstag att inte tala klarspråk om var de står, de vill väljarna veta. Vilken ekonomisk politik de vill se är inte klart, men med krav på sex timmars arbetsdag och gratis dagis ser man ju vart det lutar. Avskaffandet av landstinget var däremot intressant.

Jag är besviken på att ett feministiskt parti inte verkar ha någon förankring hos dem de säger sig företräda, kvinnorna. Jag har bara hört kvinnor som skrattat åt deras uttalanden och förfasat sig över deras sätt att tro sig veta vad kvinnor vill. Kvinnor gillar män men på Fi:s årsmöte är manshatet legitimt. "Snubbe, gubbe, jävla man - vi ska slita dig i stycken" var ett av budskap som framfördes under öppningsceremonin.

Den största tjänsten fi skulle kunna göra för jämställdheten är att se till att varken de eller kommunisterna i vänsterpartiet kommer in i riksdagen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lisa, jag tyckte ditt inlägg om fi var träffande. Tog mig friheten att länka till din sida på min blogg.

Anonym sa...

Lisa, jag tyckte ditt inlägg om fi var träffande. Tog mig friheten att länka din sida på min blogg.

Anonym sa...

Raljera och knipa billiga poäng. Är det så centern skall komma ur sin eviga koma kring de futtiga procenten?

Vad har ditt parti egentligen att erbjuda?

//Sam
http://tacksam.blogs.se

Lisa Falk sa...

Börje-Tackar

Dico-Jag tycker Maud är en väldigt duktig och folklig politiker. Tror hon skulle vara mycket bättre för jämställdheten än Gudrun. Men jag tycker Gudrun är en vass politiker som man absolut ska ha respekt för.

Sam-Här skriver jag inte för centerpartiet utan för mig själv. Jag tror centerpartiet har mycket att komma med när det gäller feminism.

Senchaholic sa...

Jag tycker inte ditt inlägg var speciellt raljerande. Om Sam vill klaga på raljerande så kan han läsa mina inlägg :oP

Vad jag finner ganska alarmerande, är att FI verkar ha antydningar till att dela samma ståndpunkter som Ireen von Wachenfeldt(!)

Jag tycker inte att varken Wachenfeldt eller representanterna för FI är att betrakta som feminister, snarare manshatare som har en mycket mer ensidig bild på jämstälddhet än de vill ge sken av.

Mina inlägg om "könskriget" hittar du här:
Dogmatism inom feminism
http://www.carambola.se/?p=447

Ireen von Wachenfeldt har inte alla hästar inne
http://www.carambola.se/?p=463

De är mer raljerande än dina inlägg, men jag tycker att jag angriper ämnet på ett sjysst sätt trots det.

Jag kan iofs förstå att Sam fäller den kommentar som han gjorde om Centerpartiet. Om man struntar i att inlägget inte var speciellt konstruktivt, så reagerar han ju på det faktum att du på din sida skriver "Gör: Arbeter för Centerpartiet", och att du dessutom använder din mailadress från Centerpartiet på din blogg.

Att du skriver att du arbetar för Centerpartiet tycker jag nog kan vara ok. Vad som däremot är mindre ok är att du skriver under med din partimail. I.o.m att du gör det så anser jag att din blogg på en gång blir en kanal för ditt parti. Hade den inte stått där så hade det varit en annan sak, men i.o.m adressen så är den signerad Centerpartiet var sig du vill eller inte.

Av just den här anledningen är det inte tillåtet av anställda inom större företag att använda mailadressen i offentliga sammanhang, som i anslutning till föreningar eller extraknäck, eftersom företaget inte kan kopplas samman med åsikter eller handlingar som en person har/gör på sin fritid.

Om du verkligen vill skriva för dig själv och inte för Centern, så måste du tyvärr ta bort din partimail från sidan.

Tills att det är gjort, så måste tyvärr privatpersoner ha rätten att betrakta din blogg som en partikanal. :-/

Lisa Falk sa...

Mattias - Har inte tänkt på att mailen skulle göra att bloggen blir mer knuten till centerpartiet. Tog den adressen då den helt enkelt är den mail jag kollar bäst. Ska tänka på hur jag ska göra. Tack för tipset.

Senchaholic sa...

Jo, jag förstår att det var mest bekvämt, och att du inte hade någon egentlig tanke bakom det :o) Det bästa är nog att ta en adress från hotmail.com eller home.se.

Fast bered dig på att oavsett vilken adress du anger, så kommer du få massor med spam! Det finns speciella spambots som genomsöker nätet efter giltiga adresser, och att ange dem i fritext på sin sida ökar chansen för att få sin mailadress brännmärkt in i massa spamregister.

Anonym sa...

Fast Gudrun vill ju hellre sammarbeta mer dig än vänstern. Så jag antar att dem hamnar i mitten och gör ingeting.

Anonym sa...

Nu såg du ju bara slutet på Cheerleading texten. Den handlade om män som våldtog en flicka på Gotland. Först en man, och sedan när hon skrek på hjälp kom en annan man och våldtog henne efteråt. En uppvisning om hur man känner sig när man får höra om sådant.