tisdag, september 13, 2005

Negerboll och svartskalle

Som den politiskt korrekta person jag är använder jag inte ord som neger och svartskalle. Däremot träffar jag många som verkligen har det som princip att säga att de äter en negerboll (”för det heter faktiskt så”), spelar neger och president (”för det heter faktiskt så”) och kallar sin invandrar kompisar för svartskalle (”de vill kallas så”).

För att börja med negerbollen. Det stör mig väldigt mycket när obstinata tanter vägrar kalla detta bakverk för något annat än negerboll, att de minsann inte tänker ändra på det och att de faktiskt inte menar något illa med namnet. Det sämsta argument jag vet är ”jag menar inget illa med det”, jag skiter väl i vad folk menar med det för jag vet att det finns de som tar illa upp. När jag pratar om folk som tar illa upp menar jag inte snygga, coola invandrarkillar utan andra som kan komma att ta illa upp.

Just dessa snygga, coola invandrar killar och även kändisar med invandrarbakgrund brukar gärna kalla sig själva för svarskallar. Träffa senast i helgen en kille som ville bli kallad svartskalle. Jag förstår inte varför man vill bli kallad ord som används som skällsord. De säger att det är för att göra orden till deras och därför ta makten ifrån de som använder dem för att kränka, att vägra bli nertryckt. Men ska tjejer i högstadiet behöva börja kalla sig själva för fitta och hora för att ta makten från mobbarna? Det händer, ser flickor med tröjor med texten bimbo.

Jag tycker tvärt om att när det är ok att kalla folk svarskalle och neger har rasisterna vunnit. De har lyckats med att sätta en stämpel på folk, delat upp människor i grupper. De har skapat en grupp som är medveten om att de står utanför. Det går aldrig att acceptera ord som alltid har används för att trycka ner, för varför ska vi tvingas använda just de orden. Ok att det finns några som inte har problem med att kallas det ena eller det andra, men ska de bestämma vilka ord som är legitima? Människor ska aldrig stoppas i fack, inte har problem med att kallas det ena eller det andra, men ska de bestämma vilka ord som är legitima? Människor ska aldrig stoppas i fack, inte på grund av hudfärg, inte på grund av kön och inte på grund av sexuell läggning.

9 kommentarer:

Anonym sa...

oppstinata tanter....undrar vem det är som klassificerar?

Anonym sa...

Ok..ser att det blev felstavat...sorry.

Anonym sa...

håller på dig, lisa!

Lennart Regebro sa...

Det är bara ord. Ord betyder det man menar med dom. Om man med negerboll menar "gott bakverk" så är det det det betyder. Rasister kan kalla svarta för "vii2qyebqDMHisar" och mena nåt dumt. En kille med afro kan kalla sig "nigger" och då menar han nåt bra. Det är bara ord.

Lisa Falk sa...

Lennart Regebo - Tror inte de som känner sig kränkta av att kallas svartskalle, fitta eller något annat lätt slår bort det med att det bara är ord.

Sp3tt - Men varför arbeta för att dessa ord ska få en positiv innebörd, är de så fantastiska att vi måste det? Jag vill inte tro att vi är tvingade till det. Jag vill inte behöva säga till min dotter som kallats hora "men gumman det är ju ett fint ord".

Lennart Regebro sa...

Folk kan känna sig kränkta av vad som helst (och gör det också). Om jag vore din dotter skulle jag känna mig mer kränkt av att bli kallad "lilla gumman" än "hora". Är det upp till dig att bestämma vilka som har rätt att känna sig kränkta och vilka som inte har det? "Svenne" kan vara ett skällsord fast det ursprungligen bara betydde "man".

Det är bara ord. Tolkningen av ordet är och förblir i lyssnarens öra. Du tror att alla tolkar alla ord på samma sätt som du. Det gör dom inte.

Anonym sa...

Men är vi inte duktiga här i Sverige som bötfäller en äldre dam för att hon fäller kommentarer som svartskalle- Hur skall man förklara det för sina barn som kallas jävla svennar??
Skall vi börja jobba för att kunna
fälla invandrare för hets mot folkgrupp när de kallar dem så??
Tacksam för ett seriöst svar på detta..

Anonym sa...

Nolla.

Anonym sa...

...Lisa Falk alltså.