torsdag, september 08, 2005

Klart föräldrar kan dricka


Katerina Janouch skriver i aftonbladet att föräldrar inte bör dricka alkohol för barnens skull. Jag tycker det låter lite överdrivet. Klart att inget barn mår bra att växa upp i ett hem där det finns alkoholmissbruk men att mamma och pappa tar ett glas vin till maten tror jag inte skadar. Tvärt om tror jag det är bra att barn har en avslappnad relation till alkohol, något man dricker till maten eller på en fest i måttliga mängder. Jag tror inte att man överhuvudtaget inte ska skydda barn från allt. De jag vet växte upp i ett hem men normal alkoholkonsumtion klarar alkohol utmärkt nu när de är vuxna. De som växte upp med alkolistföräldrar men också de som aldrig såg alkohol eller var förbjudna att dricka är de som har mest problem.

Var bra förebilder och låt ungdomar testa alkohol i måttliga mängder är mitt råd. Skydda inte ungar från allt, men sätt gränser. Lite folköl är ingen fara och jag tror alla någon gång måste vara med om att ha fått i sig för mycket. Av misstag lär man sig. Men klart att en 13åring inte ska springa ut hela nätterna eller att det inte är ok att komma hem stupfull varje helg. Lite förnuft räcker långt.

1 kommentar:

Lisa Falk sa...

Jag är också mot att köpa ut till sina barn, men man ska vara medveten om att de dricker ändå. Förbjud leder oftast bara till smygande, vilket inte är bra.