torsdag, september 15, 2005

Svenska kyrkan tappar medlemmar

Svenska kyrkan tappar allt fler medlemmar, och vissa oroar sig för utvecklingen. Förra året slogs rekord, nästan 80 000 lämnade då svenska kyrkan. En orsak är att det numera framgår av skattsedeln hur mycket man betalar i kyrkoavgift och kostnaden skrämmer bort en del. Jag tycker det är ganska naturligt att folk går ur kyrkan när de inte är kristna. Det är ingen annan förening eller organisation man skulle vilja betala massor av pengar till om man inte trodde på dess budskap. Självklart är det bra att kyrkan finns för de som vill vara med, den fyller säkert en väldigt viktig funktion i dessa människors liv.

Men man ska inte känna press att man behöver vara med och stödja kyrkan. Även om kyrkan gör ett bra jobb på många sätt finns det många andra organisationer som gör ett lika bra jobb som man kan stödja istället om man inte tror på det kristna budskapet. Själv är jag tveksam till om jag vill vara kvar som medlem i kyrkan om det inte blir hårdare tag mot kvinnoprästmotståndare och homosexuella inte får gifta sig, jag kan inte stödja en organisation med såna grundläggande fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kanske inte ställer mig bakom dess budskap som helhet, men jag tror att nånga med mig är kvar för de anser att kyrkan fyller ut en del av den humanism som samhället springer ifrån. jag kanske lika gärna skulle betala denna skatt till samhället om den gick till dessa humanistiska ändamål och det är nog allas vårt ansvar att hjälpa dessa våra minsta..

U-BLOGGING sa...

Jag vet att du anser att det borde finnas andra organisationer som ska ta över de uppdragen som kyrkan har i samhället idag, att ta hand om de mest utsatta och hjälpa de som behöver någon att prata med.

Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera, håller du fortfarande kvar vid tanken att det ska vara statens uppgift eller har du kommit till sans och släppt den tanken?
//Andreas