fredag, september 02, 2005

Inne att va antifeminist

Idag skriver aftonbladets hemskt dåligt kolumnist Anna Eklund om feminister som gör heteromän till bögar. För det första tror jag inte riktigt hon fattat det här med sexuell läggning utan verkar vara inne på samma linje som gamla gubbar, att homosexuell är något man blir i protest och för att jävlas. Hon skriver att kvinnor idag inte lyckas med att göra sin man lycklig och att vi går för långt när vi vill bli älskade som vi är utan att raka oss under armarna och ha höga klackar. Som om vi levde på 1800-talet, att vi ska passa oss för att göra oss fria från vår huvuduppgift att göra mannen lycklig. Jag är rätt övertygad om att det är så enkelt att män vill ha lyckliga flickvänner och fruar och om det innebär lite hår under armarna spelar det dem ingen roll.

Men det värsta är när Anna Eklund helt plötsligt kommer in på ett helt annat ämne, våldtäkt. Frågan är hon tycker det passar in under vad en kvinna ska göra för att män ska vara lyckliga? Hon menar att varje gång en kvinna ifrågasätts i en rättegång blir det ramaskri och att kvinnor faktiskt kan ljuga när de anklagar en kille för att våldtagit. Hon uppmanar poliser att tänka på att gråt bara är en kvinnlig argumentationsteknik. Hon menar också att kvinnor måste se sitt eget ansvar när det gäller ”luddiga” fall där mannen faktiskt inte förstod att kvinnan inte ville.


Det är svårt att finna ord över hur arg jag blir, hur kan en så här idiot få spy ut sin skit på bästa mediautrymme? Jag har hört hennes åsikter så många gånger, men trodde inte jag skulle behöva läsa det av en kolumnist i aftonbladet. Helt plötsligt har det blivit inne att vara antifeminist och såga allt som feminister slagits för. När Linda Skugge och Belinda Olsson började skriva var de coolast i mediasverige när de predikade för att tjejer inte skulle ta skit och började kräva jämställdhet på riktigt. Nu vill tidningarna ha tjejer som skriver om tjejers ansvar i våldtäkter och hur man gör sin man lycklig. Det är så sorgligt. Hoppas vinden har vänt när jag får barn så min ev. dotter får växa upp som sin mamma till en riktigt cool feminist.

2 kommentarer:

U-BLOGGING sa...

Varför, varför, varför? Förstår inte hur de tänker, i valet mellan att vara inne och att hjälpa människor..
Men, men, här är ju ytterligare ett argument för att inte köpa dessa sosse tidningar.. :O)

Skoj att du börjat skriva igen!
//Andreas

Anonym sa...

Nu har jag inte läsa artikeln du nämner, men jag tycker åsikten är en som behöver föras fram i våldtäktsdebatten, och det skulle vara lite tråkigt om varje inlägg i debatten skulle behöva en 'disclaimer' i formen "jag vet trots allt att de flesta som anklagar någon för våldtäkt faktiskt har blivit utsatta för detta fruktansvärda...". En debatt blir alltid mer berikad av att ytterligare en avvikande åsikt blir framförd. Om man nu inte förespråkar ett totalitärt samhälle.