onsdag, maj 04, 2005

Pysande rasism hos unga

Idag har jag varit ute på en högstadieskola och pratat politik med ungdomar, alltid lika kul och intressant. Alltid blir man lika glad av alla unga som verkar vara politisk engagerade och har många bra åsikter. Idag hade jag dels en enkät om främlingsfientlighet med mig och sen hade jag en ja och nej fråga om man tyckte att man skulle få ta körkort vid 16 år (som är ett förslag till CUF:s förbundsstämman nästa vecka). En stor majoritet tyckte att förslaget om att man ska få ta körkort vid 16 var bra!

Resultatet av enkäten var rätt skrämmande, 58 % svarade på påståendet ”Invandring är ett problem för det svenska samhället” att de instämde helt eller delvis. Nästan lika många tyckte att främlingsfientlighet var en del i deras vardag. Det är verkligen skrämmande och oroande siffror som man måste ta på allvar. Skolan jag låg i en liten ort på landet, jag uppfattade att det var väldigt lite elever som såg ut att ha invandrarbakgrund vilket är intressant för då talar ju inte de elever som ser invandring som ett problem av egen erfarenhet. Jag upplever ofta att problemet med rasism och främlingsfientlighet är som störst på landsbygden där antalet invandrare är lågt. En annan sak jag ofta ser och har tänkt på är att det inte är helt ovanligt att de ungdomar som är negativa till invandring har kompisar med invandra bakgrund och brukar kommentera det med ”men han är ju schyst!”. Jag tolkar det här som att den negativa synen på invandrare väldigt ofta inte kommer från egna erfarenheter utan måste komma från något annat.

Jag blir inte särskilt arg på de här killarna och tjejerna med rasistiska åsikter utan snarare blir jag skrämt och orolig. De gånger jag blir riktigt arg är när jag hör vuxna människor, ofta föräldrar, sitta och snacka skit om invandrare. Ofta är det de klassiska myterna man hör om att invandrare tar svenska jobb och att alla är kriminella. Det är ju ifrån de här personerna som barn lär sig. Politiker, media och skolan gör allt för att vara politiskt korrekta och lära våra barn att alla är lika mycket värda men under den polerade ytan pyser det av alla fördomar. Ingen har väl glömt uppdrag gransknings reportage från valstugorna innan valet 2002, där visades verkligheten, locket togs av den pysande grytan.

Jag tror det här locket måste av en gång för alla. Låt oss tala om allt det alla är så rädda för att tala om. Låt oss tala om att det finns massor av arbetslösa invandrare låt oss tala om att invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken för först då kan vi på ett ärligt sätt tala om majoriteten invandrare som är helt vanliga människor. Låt oss tala om vad som gått fel i den svenska integrationspolitiken. Låt oss lära om andra kulturer samtidigt som vi stärks i vår egen så att vi ser att det inte står mot varandra. Låt oss ha en ärlig debatt där det är hög i tak.

Politiker, media och skolan har en viktig uppgift men föräldrar har en ännu större uppgift och ett större ansvar. Det är på arbetsplatser och föräldramöten antirasistdagar verkligen behövs.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför måste det gnällas om invandrare i var och varannan blogg. Det är väl inget att skriva om. Det finns ju inte några problem med invandrare.

Lisa Falk sa...

"Kolla attityderna inom (c) och berätta sedan för oss.."

Jag är tyvärr rätt övertygad om att centerpartisters attityder skulle spegla de attityder som finns i samhället med mycket fördomar. Jag tycker att centerpartiet som parti har väldigt bra värderingar och kämpar för alla människors lika värde oavsett var man kommer ifrån men det betyder inte att negativa attityder mot invandrare inte finns bland medlemmarna.

Lisa Falk sa...

Håller helt med dig om att barnen får sina idéer från de vuxna och att det är där problemet ligger. Jag tror inte att kvotering är den bästa lösningen, varken när det gäller att få in invandrare eller kvinnor, iaf inte som mer än en sista utväg. Tror inte vi kommer åt attityderna där.

Självklart gillar jag invandrare, eller rättare sagt gillar jag alla bra människor, sen spelar det ingen roll om de är svart, vita, kvinnor, män, bögar...

Anonym sa...

Varför vägrar ni, mångkulturister att inse att invandringen ställer till stora problem. Pröva med att åka ned till Malmö och upplev lite verklig kulturberikning, du kommer garanterat att ändra uppfattning om invandringen.

Man kan inte lösa ett problem som man förnekar!!!