söndag, maj 22, 2005

Alla män är inte djur, men..

Plötsligt dyker det upp en kille på min MSN och frågar om jag är kåt. Har ingen aning om vem han är eller vart han kommer ifrån. Han vet visst att jag är centerpartist och heter Lisa. Han säger sjuka saker som att jag har snygga bröst och att han vill sätta på mig tills jag skriker. Blockerar honom direkt. ROKS förbundsordförande Ireen von Wachenfeldt säger att män är djur, självklart är inte alla män som djur men ibland undrar man ju vad som gått fel. Sant är iaf att man som tjej inte kan värja sig emot sådana här snuskgubbar som anser sig ha rätten att trakassera mig med sitt snusk. Är ganska säker på att det inte är vanligt att killar får höra liknande saker av okända kvinnor.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, skälvklart är alla män djur, presis som alla kvinnor, MEN de som vill vistas fria i vårt samhälle idag bör ha lärt sig så mycket självkontroll så att de inte gör dylika saker. Personen i fråga bör spärras in på ett vårdhem till dess att han har fått hjälp att hantera sina djuriska drifter att sätta på allt som rör sig. (fortplantningsdrift ?)

Men det finns ingen anledning att ge Ireen rätt i detta fall eftersom det inte är i den biologiska betydelsen hon fäller sitt uttalande...

Anonym sa...

Visst är beteendet du beskriver bedrövligt fel, men det är ändå lite svårt att få ihop det med ROKS' könsmaktsteorier. Tror inte den här hormonstint finniga tonåringen frågade om du var kåt i syfte att visa på sin makt över dig. Tror snarare det har sin grund i hans blyghet och osäkerhet inför kvinnor. Klassisk manlig tonårs-angst med andra ord... :-)

Lisa Falk sa...

Tyvärr tror jag inte det behöver vara en hormonstint tonåring utan kan lika gärna vara en gubbsjuk gubbe, det träffar man ju också på. Jag menade inte att ge Ireen rätt för jag tror inte det här är biologiskt utan nått allt för många killar lärt sig är ok. Måste säga att jag faktiskt tror att det handlar lite om makt, han ansåg sig ha rätt att skriva dessa saker.

Anonym sa...

Var det "en gammal gubbe" kan jag hålla med om att kan vara mer av en maktfråga, även om det också för honom kanske är fråga om stor osäkerhet/blyghet/ensamhet och inte biologisk maktlystnad.

Sedan kan jag inte låta bli att reflektera över de (förhållandevis många) gånger som lätt berusade kvinnor, på krogen etc, i tämligen explicita ordalag, helt oombett berättat för mig vad de vill göra med mig på toaletten eller bakom närmsta husknut... Kanske inget större samhällsproblem, men man bör nog söka andra förklaringar än de rent biologiska på dessa beteenden?

Tror att vi, i grund och botten, är ganska överens i denna fråga?

Anonym sa...

Då var vi där ändå då. Synd att man fick rätt. Man kan inte kompromissa mellan mat och gift och det har du visat med all önskvärd tydlighet. SJälvklart är det trist att det finns människor som inte sköter sig. Det finns elaka kvinnor också. Men låt oss reda ut begreppen.

Först är han som äcklade sig ett djur.
Och sedan handlar det om makt.

Du måste bestämma dig här. Djur agerar på instinkt. Strävan efter makt som sådan är mer Nietzshe resonemang och har mer med medvetet beteende att göra. Djur har inte det medvetandet.

Att den person du tar som exempel beter sig illa är det inget snack om. Men han är knappast representativ. Om du påstår det får du belägga det. Om han är ung kan han vara osäker och istället handla om vanmakt. Är han en gammal gubbe kan det vara dito, men förklaringen kan också vara att han är en snuskgubbe. Eller en stor jävla idiot. Hursomhelst sitter vi här och spekulerar och spekulationer kommer man ingenstans med.

När det gäller kommentarer till killar är det väldigt sällan som det motsatta könet tar initiativ till någonting så det är rätt så ovanligt att män får komplimanger och trakasseras. (Men det finns studier som visar att även kvinnor sextrakasserar, men det är på en lägre nivå). När män uppfostras till att ta initiativ, försvara familj och fosterland osv. finns det alltid en minoritet som inte kan hantera det.

Lisa Falk sa...

Fredrik läs gärna mitt inlgg "Snuskgubbar raggar småflickor" som skrevs i April. Där visar jag på hur vanligt det här är. Jag vill inte fastna i diskussionen om han är representativ eller inte, han är iaf inte ensam. Jag ville bara peka på ett beteende som vi tjejer ganska ofta blir utsatta för, det händer säkert även killar men troligt mest tjejer. Jag pekar verkligen inte ut alla killar men jag pekar på en grupp killar som är ett problem.

Anonym sa...

Okey!

Daniel sa...

Polisanmæl killen som hævde ut sig den dær skiten mot dig, Lisa!