lördag, maj 28, 2005

Dagens bloggforum

Idag har jag varit på bloggforum och suttit med i en panel som diskuterat vilken betydelse bloggarna kommer få i valet 2006. De andra som satt i panelen var Mark Comerford, Ali Esbati och Jonas Morian och det hela modererades av Håkan Jacobson. Det blev en bra diskussion och det är roligt och se vilket genomslag bloggandet har fått.

Det var ett intressant ämne, hur bloggarna kan komma att påverka valet 2006. Jag anser att de inte kommer ha en direkt avgörande roll, det skulle vara naivt och tro. Däremot tror jag det finns en möjlighet att bloggarna kommer bli en viktig del i debatten innan valet. Hur stort inflytande de får beror på hur mycket plats media och journalister ger de åsikter som kommer fram på bloggar. Jag tror också att bloggandet kommer påverka valet genom att vi kommer få se en del politiker på listor som skapat sig en plattform genom att blogga. Ett stort problem i dagens partipolitik är att den kan vara trög och svår att komma in i och då är det välkommet med nya sätt att arbeta politiskt.

Bloggande ökar fokuset på personer och stärker personvalet. Det tycker jag är bra då det ger väljarna mer inflytande att inte bara rösta på ett parti, utan på exakt vem de vill ska ta en riksdagsplats eller en plats i kommunfullmäktige. Vi ser idag hur klyftan mellan politiker och de som röstar växer och hur vi fått ett stort politikerförakt i Sverige och då kan det vara positivt om politiker får möjlighet att vara mer personliga. På bloggforum idag pratades det om var gränsen mellan personlig och privat gick och om det var positivt att vi får läsa om politikers privatliv och jag tror att det bara är bra att politiker får vara som vilka människor som helst. Sen är det klart att inte alla vill dela med sig av sitt privatliv men de som vill och vågar vara lite privata tror jag tjänar på det.

Det ska bli spännande att se om bloggtrenden håller i sig. Jag ser fram emot att få läsa många bloggar inför valet 2006 och jag hoppas att många andra kommer att göra det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

tyckte du var jättebra idag!

Lisa Falk sa...

Tack. Det var en ny situation och en jättebra träning.

Anonym sa...

Måste bara säga att du har en mycket snygg blogg (:

har kollat runt på jätte många bloggar idag och du är den finaste än så länge (;

hade gött