fredag, april 29, 2005

Debatten om EU

Just nu är det partiledardebatt om EU:s framtid. Det är väldigt tydligt att det finns två alternativ, den borgerliga positiva synen och den negativa synen i vänsterblocket. Göran Persson är så tam att man nästan blir uppiggad av Lars Ohly. Göran har varit pinsamt dålig på att prata EU frågor, dels för att hålla ihop partiet dels för att hålla sams med sina stödpartier. Man måste tycka att EU frågor är rätt oviktiga om man väljer att vara helt beroende av två partier som är negativ till EU. Göran klämmer gärna in kritik mot alliansen, men när det gäller EU frågor kan han knappast kritisera det borgerliga samarbetet när han själv jobbar med MP och V.

Debatten idag är ett exempel på hur en debatt om EU:s nya konstitution skulle se ut, det blir en väldigt grundläggande diskussion om vi ska vara med i EU eller inte, för längre än så har inte debatten om EU kommit i Sverige. För ett år sen var jag ute på skolor och debatterad inför valet till europaparlamentet och debatten var den samma, ska vi eller ska vi inte vara med i EU. Ska vi ha en folkomröstning om EU i Sverige så ska det vara om vi ska vara kvar i EU eller inte, för det är där vi är i debatten. När det gäller en folkomröstning om konstitutionen tycker jag inte den är nödvändig då det är väldigt svårt att folkomrösta om en hel konstitution och jag tycker att vår representativa demokrati fungerar bra och ska kunna ta det här beslutet. Däremot blir jag arg varje gång jag hör antydningar att vi inte ska ha en folkomröstning för att vi inte kan riskera ett nej, att folket skulle rösta fel, den synen får inte politiker ha på medborgarna för då är vi ute på hal is. Jag blir lika arg när vänstern jobbar för en folkomröstning bara för att sätta käppar i hjulet för europasamarbetet.

Vi behöver inte en folkomröstning, men vi behöver en öppen diskussion om EU frågor. Jag gillar EU men det betyder inte att allt med EU är bra, det kan bli bättre. Jag vill ha ett smalare men vassare EU, ett EU som håller på med rätt frågor. Den nya konstitutionen ger riksdagen möjlighet att styra det här, vilka frågor EU ska jobba med och det ger oss möjligheten att ta tillbaka makten över frågor som vi tycker ska skötas i Sverige. EU ska inte lägga sig i frågor som vi bäst sköter i riksdagen eller i kommunerna men i de frågor där vi verkligen behöver EU, för att trygga fred på kontinenten, jobba för en bra miljö och en hållbar utveckling, rättstrygghet för medborgarna, bekämpande av internationell brottslighet, utveckla den inre marknaden och skydda demokratin och de mänskliga rättigheterna där måste EU bli starkare.

Jag hoppas att vi så snart som möjligt kommer vidare i debatten, släpper frågan om vi ska vara med i EU eller inte, jag hoppas att en folkomröstning i den frågan inte kommer att behövas men jag kan tyvärr inte utesluta det. När vi kommit vidare kan vi äntligen börja diskutera vad vi ska ha EU till för det är enligt mig det riktigt intressanta. I den diskussionen kommer vi behöva den nya konstitutionen för den kan gemene man läsa och förstå och den ger möjlighet att påverka EU och gör EU mer demokratiskt.

Inga kommentarer: