tisdag, maj 31, 2005

Imorgon är det slutrökt

Det är i alla fall slutrökt på krogar imorgon, så jag hoppas alla rökare har passat på att röka riktigt mycket idag. Jag tycker faktiskt att rökförbudet är bra. Att det är skadligt för den som röker är inte anledning till att jag ser positivt på rökförbudet, vuxna människor får själva ta ansvar för vad de gör. Rökförbudet är ett förbud mot att utsätta andra för sitt rökande, både personal och andra gäster. Självklart hoppas jag också att människor passar på att sluta röka helt, för något mer korkat än rökning är svårt att hitta.

6 kommentarer:

Citytur sa...

Håller med om att det är korkat att röka. Samtidigt håller jag inte med om att förbudet är bra. Alla som befinner sig på en krog befinner sig där frivilligt. Ingen blir alltså utsatt för rök mot sin vilja - eller åtminstone är oviljan att bli utsatt för rök mindre än viljan att uppehålla sig just på den krogen.

Precis som att du bör vara den enda som ska få bestämma vem som får röka hemma hos dig bör krögaren vara den enda som kan bestämma vem som får röka i hans lokaler.

Lisa Falk sa...

Jag har inte sagt nått om att folk inte får röka, om de nu vill det är det klart jag inte hindrar dem. Däremot tycker jag inte att de ska få hindra människor som är allergiska eller bara inte vill andas in skiten att gå på krogen.

Anonym sa...

Håller helt med Lisa!
Det kanske finns en anledning varför folk tidigare inte gick till krogen?
Varför skulle det bara vara förbehållet rökarna och deras stinkande cigaretter?

Så nu kanske ickerökare kan gå på krogen och få ha fräscha kläder med sig hem på nattkröken!

//BiKupa
http://bikupa.blogspot.com/

Anonym sa...

Med en tydlig, liberal kompass blir det svårt att uppskatta rökförbudet. Argumentet stavas äganderätt. På samma sätt som du ska bestämma om du vill smutsa ner i din lägenhet (och inte någon äcklig politruk i andra ändan av landet) ankommer det självklart på krogägarna att besluta om människor får röka i deras lokaler eller inte.

Nåväl, jag tycker att du gjorde bra ifrån dig i TV häromsistens! Resten av folket var ju leninister som endast var intresserade av att hitta på konspirationsteorier kring timbro.

Anonym sa...

Jag tycker inte att det borde vara så svårt att förstå, att det är helt upp till var och än hur man vill leva sitt liv, men när det går ut över andra oskyldiga människor och barn, så bör man tänka till. Handlar kort och gott om sunt förnuft. Jag har hitentills aldrig stött på en rökande människa som visar hänsyn till var dess rök hamnar. Det är faktist väldigt egoistiskt!

Anonym sa...

Märkligt hur många intellektuella som röker och hur enfaldigt de flesta anti-rökarna resonerar. Ni rapar duktigt upp vad ni fick lära er på lågstadiest anti-drog-dag.

Som om anti-rökare kommer leva för alltid, som om ärtsoppa är en lika sublim och stimulerande upplevelse som ett stop piptobak. Som om man inte kan hålla tobaksbruket på en måttlig nivå.