måndag, maj 23, 2005

Ett könskrig där jag inte är hemma 2

Nu har jag sett del 2 av Könskriget, Dokument inifråns granskning av ROKS. Även om den här delen inte var lika uppseendeväckande som del 1 så fanns det en hel del att reagera på. Margareta Winberg säger i radions P1 att Dokument inifråns granskning är en attack mot feminismen. Jag tycker dokumentären var bra, även om den naturligtvis är väldigt vinklad. Naturligtvis ska även feminismen granskas, kanske i synnerhet feminismen eftersom den blivit så allmänt accepterad. Det finns massor av citat från programmet man skulle kunna förfasa sig över, Ireen von Wachenfelt säger en hel del sjuka saker, men jag tänkte fokusera på det jag verkligen tog till mig.

I Norge satsar man på behandling av män som slår kvinnor, en behandling som visat sig vara effektiv. I Sverige har man från ROKS och regeringens håll stoppat en satsning på behandling av män som slår eftersom man inte vill ta bort fokus från kvinnan och könsmaktsordningen. De menar att en man som slår sällan är psykiskt sjuk utan att han gör det för att behålla sin makt över kvinnan, några anser till och med att män av naturen slår. Jag anser att det är självklart att män som slår är mår psykiskt dåligt, sen tror jag också att det ofta handlar om makt men knappast ett med fött maktbegär. Ireen von Wachenfelt menar att en slagen kvinna måste lämna sin man, man kan inte ”bota” honom, men Odd Einar Dørum som är justitieminister i Norge menar att man måste se individerna. Han säger att kvinnorna ska kunna välja sitt liv fritt och att männen ska ha chansen att kunna ta sig ur en ond cirkel. Margareta Winberg kommenterar Dørum genom att säga att han är en borgerlig politiker och det funnits en tröghet inom borgerligheten att anamma könsmaktsperspektivet.

Jag förstår inte hur Margareta Winberg och Ireen von Wachenfelt tänker. De talar hela tiden om ett könsmaktsperspektiv som visst gör alla lösningar omöjliga. De hamnar tillslut i att män är onda av naturen, inget finns att göra. Det är ju just det här jag inte tror på, att män och kvinnor i grunden är olika. Jag tror att anledningen till att män slår, eller har mer betalt, eller sitter på fler ordförande poster hör med att vi är fast i könsroller som är socialt konstruerade. Självklart går det här att bryta. Det finns massor av lösningar, en del kollektiva men de flesta måste ske på individnivå, för det är där normer och värderingar skapas. En första lösning är ju att sluta vara så självgoda och ta hjälp av Norge som verkar ha en metod för att uppnå målet. Jag efterlyser lite mer lösningar och lite mindre hat och framför allt ett helt nytt tänk i jämställdhetsfrågor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med. Sverige bör lära sig av Norges och Kanadas erfarenheter och modeller. Vad ROKS är ute efter är svårt att förstå.

Karin sa...

Hej Lisa!

Se ROKS pressmeddelande,
jag lade ut det på min blogg.

Mvh Karin

Panu sa...

Det är alldeles oerhört irriterande att se hur alla dom där små fanatiker för vilka det här unkna patriarkatsvamlet är livets enda mening och innehåll viftar med "ROKS pressmeddelande". Som om det skulle ändra på någonting.

Och Evin Rubar är en bättre feminist än hela det här gänget av stödpenningsberoende tanter. Evin är en oerhört fin förebild för alla muslimska invandrarflickor. Det är folk som hon som förändrar världen, inte obegåvade, fanatiska politiker som Schyman. Vad har Schyman gjort? Förstört den svenska vänstern, och inhämtat sig själv ett alkoholproblem. Tjejer som Evin kommer att begrava eländet.

Anonym sa...

Såg ni debatten mellan Rubar och Kärnborg i Godmorgon Sverige (Svt, 7:15, fredag den 3 juni)?

Här är länken: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=30801&a=341218

Det framkommer tydligt att Kärnborg saknar faktaunderlag för sina anklagelser. Det känns som att hon skrivit artikeln för att förmå stat och kommun att ge ROKS pengar i alla fall… Kan det vara ROKS som betalat henne för att framträda i DN och i SVT?