tisdag, maj 24, 2005

Persson pratar problem, Reinfeldt lösningar

Reinfeldt vann debatten, men inte någon övertygande seger. Trots att Persson är helt visionslös och inte har några idéer alls och att det är Reinfeldt som står för alla förslag och lösningar är det Persson som ser mest självsäker ut. Göran Persson vet hur man spelar landsfader och hur man talar så att det låter som att man kan vara lugn, han har allt under kontroll. Ändå tycker jag att Reinfeldt står upp mot honom bra. Persson försöker skrämma och hota, han talar inget om sossarnas politik utan kritiserar enbart moderaterna. På slutet drar han lite klyschor om solidaritet och välfärd, men det känns bara som tomma ord när de inte fylls med några visioner.

Tyvärr fastnar debatten i diskussionen runt bidrag och ersättningar. Det är helt otroligt att man i Sverige kan bygga hela sin politik på heliga bidrag och ersättningar. När Persson ska tala om hur vi ska få nya jobb nämner han inte företagande, som om det är politiker som skapar jobb. Jag tycker tyvärr inte att Reinfeldt riktigt fick fram varför hans lösning skulle leda till fler jobb och han skulle kunna tryckt hårdare på hur dåligt med arbeten och företag som startas i sossarnas Sverige.

Sammanfattningsvis var det en debatt där Reinfeldt visade att han är mogen att ta över rollen som stadsminister även om man märker att Persson är den som har mest rutin. Men rutin räcker inte om man inte har några lösningar på problemen.

6 kommentarer:

Magnus sa...

Jag tycker också Reinfeldt är mogen att ta över som stadsminister. Kanske för Nynäshamns stad. Till statsministerposten är det lite kvar... Nä, förlåt mig Lisa, jag fånade mig.

Egentligen tänkte jag skriva om det här med visioner. Det är ju en vanlig skiva att slå på att motståndaren saknar visioner. Jag kan sätta på den också. Då låter det så här: "Reinfeldt visade upp samma gamla trötta moderat politik som alltid, sänkta skatter och mindre pengar till de arbetslösa. Men var finns visionerna, var finns idéerna om ett annat samhälle? På slutet fick vi höra lite om egen initativ karft och människor som ska få växa, men det kändes bara tomt när det inte var fyllt med visioner."

Min poäng är egentligen denna. Det är klart att om man håller på ett lag så är man inte direkt villig att se förtjänsterna hos det andra laget. Politiken precis som fotboll fylls gärna med floskler omdet man ser på plan, en sådan floskel är den om visionslösheten. Egentligen betyder den bara: Jag respekterar inte dina politiska värderingar. Jag tycker det är ett tråkigt sätt att debattera.

Mina reflektioner på debatten hittar du här om du är intresserad.

Magnus sa...

Vist stod fredrik för de "nya" men han har en bit kvar till perssons retorik. Det känns lite som han fortfarande är storleken mindre... men detta var nyttigt... och nästa gång går det än bättre!

Sandro Wennberg sa...

Bara för att Persson inte nämner ordet företagande så betyder inte det att han inte jobbar på näringslivsklimatet. En typisk nonsenskommentar.

Göran Persson kan skapa goda förutsättningar för företagande i Sverige, till skillnad från Reinfeldt... Bara för att Reinfeldt säger sänk skatten/ersättningsnivån innebär inte att Sveriges konkurrenskraft förbättras. Annars skulle det väl bara vara lågskatteländer på konkurrenskraftstopplistan, eller?

Anonym sa...

Sandro: I hela den nya budgeten som lades fram som skulle leda till nya jobb så nämndes inte ordet företagande! Så jag förstår var för han inte nämde det igår.

Lisa Falk sa...

Sandro, Jag tycker inte det är nonsens att man inte nämner företagande när man pratar om hur vi ska få fler jobb.

Magnus, Håller med dig i att man sällan är särskilt objektiv när man hör på en debatt men jag måste nog ändå hålla fast vid att sossarna och Göran Persson verkar ha helt slut på lösningar och idéer.

Anonym sa...

Hej Lisa

Även vi på vänsterkanten tycker att det är många år sedan Göran och Socialdemokraterna har haft några visoner över huvud taget.När ska han skapa nya jobb tex. Nej Person väntar på att få flytta till sin nya herrgård.