onsdag, juni 01, 2005

Självklart ska apoteksmonopolet bort

Apotekets monopol strider mot EU:s regler. Det konstaterade EG-domstolen igår. Beskedet är inte oväntat men välkommet. Regeringen tänker dock inte släppa taget om iprentabletter och dagen-efter-piller så lätt.
– Min bedömning är att monopolet blir kvar, sade vård- och äldreomsorgsminister Ylva Johansson vid en pressträff i Rosenbad på tisdag.

Självklart ska vi inte ha ett statligt apoteksmonopol, jag kan inte se meningen med att ha monopol alls. Jag är helt övertygad om att privata företag kommer klara av att handtera både mediciner, spel och alkohol precis lika bra som statliga bolag, troligen bättre. Det viktigaste är att konsumenterna skulle tjäna på det, bättre tillgänglighet, större utbud, billigare priser och högre kvalité tror jag skulle bli resultatet av konkurrens. När det gäller just apoteksmonopolet och spelmonopolet finns det inga bra argument för att ha kvar dem, det finns det ju för att ha kvar systemet även om jag vill ta bort även det monopolet. Det är dags för staten att släppa taget om sin förmyndarverksamhet och börja lita på människor.

Inga kommentarer: