onsdag, april 06, 2005

Fruktasvärt S och M

Sällan blir jag så ledsen att jag gråter över politiska beslut men idag lyckades sossarna tillsammans med moderaterna i en otäck allians göra mig så knäckt. Att säga nej till att apatiska barn ska få stanna i vårt land är bland det grymmast jag hört. Att skylla på att det bara leder till att fler barn blir apatiska visar på en hemsk människosyn.

Vad är det värsta som skulle kunna hända om vi lät sjuka barn stanna, att några inte riktigt så sjuka råkade få asyl. Den tanken skrämmer mig inte särskilt mycket. Men tanken att barn som mår så dåligt att de varken pratar eller äter bärs ombord på flyplan skrämmer mig till gråt.

Jag läste i barn och ungdomstidningen kamratposten en liten flickas insändare om flyktingfrågan. Hon undrade vilken rätt vi hade att slänga ut människo från vårat land bara för att vi var födda i Sverige och inte de. Hon undrade varför det inte var som man alltid sa att jorden var allas. Så klokt! Du tjejen, du är bra mycket smartare än vår migrationsminister.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det du föreslår? Oreglerad invandring? Visst sticker det i hjärtat att apatiska barn forslas ut ur landet. Men samtidigt ska vi inte glömma att Sverige är ett litet land och att världsfattigdomen är så stor att om vi inte hade en reglerad invandring så skulle vi kunna säga hejdå till all statsfinansierad och behovsprövad välfärd vi har i det här landet. Om man står upp för en skattefinansierad välfärd i en stat så kan man inte samtidigt med hedern i behåll plädera för öppna gränser. Då får man röra sig högerut på skalan och säga att man står för öppna gränser men ingen statligt finansierad välfärd överhuvudtaget. Man kan inte både spara kakan och äta upp den.

Anonym sa...

butter allt är inte svart eller vitt. Visst fan kan man stå för statlig finansierad välfär samtidigt som man räddar liv. Vi har strypt flödet på invandring något enormt de senaste åren, men inte har statskassan ökat nått, tvärtom skatterna fortsätter att höjas. Så jag kan inte hitta nått samband där..
Ibland känns det som att vi är så grymt outvecklade. Vänder på varenda krona så snålt att vi låter människor dö på kuppen, trots att vi har det faktist lyxit bra. Vi är stroppiga och bortskämda! va arg jag blir!