måndag, april 25, 2005

En dröm för skolan

Jag har en halv lärarutbildning bakom mig och har därför haft möjligheten att få prova på jobbet som lärare under min praktik. Det är ett helt underbart jobb och vi har på många sätt en bra skola i Sverige. Tyvärr fungerar inte skolan lika bra som den kunde mycket på grund av att den bygger på att alla barn är lika. Tanken är att alla barn behöver gå exakt 9 år i grundskolan och 3 år på gymnasiet, läsa ett exakt antal timmar svenska och engelska som man ska lära sig på ett bestämt sätt och ha ett visst antal timmars idrott i veckan. Så här ska det fungera för alla barn, för någon smart person har räknat ut att det är så här alla barn fungerar. Jag tror att det stora felet i dagens skola ligger just här, att man utgår från att alla barn har samma behov.

Jag tror på en skola som har kunskapsmål och sen hur man når dit och vilken tid det tar ska vara ointressant. Man börjar skolan när ens föräldrar i samråd med en lärare tycker att eleven är redo för det. Direkt vid skolstart lägger man upp personlig skolplan för eleven som bygger på vad just den eleven behöver, planen kommer sen utvecklas tillsammans med eleven. Tanken är att man läser det man behöver på det sätt som passar, vissa behöver exempelvis läsa mer matte för att nå kunskapsmålen och andra kanske behöver läsa mer språk. Det måste också finnas möjlighet att fördjupa sig på ett ämne som man har ett stort intresse i eller är väldigt duktig är, man måste tillåtas vara duktig. Skolgången kommer att se väldigt olika ut från person till person men vad man i slutändan kan kommer vara mer lika än idag.

Friskolor är en naturlig del av den här drömmen för skolan då friskolor hjälper till att öka valfriheten och ge personer större möjlighet att hitta en skola som passar dem perfekt. Jag hoppas vi får se fler friskolor i framtiden.

Sen skulle jag vilja få bort betygen i grundskolan för att ta bort betygshetsen och sätta fokus på kunskapen. Alla talar om att betygen måste finnas kvar som morot men jag tycker man hamnat väldigt snett om det är betygen som ska vara moroten och inte kunskapen. Grundskolan ska vara något man ska klara, fler betygssteg behövs inte. När man sen ska söka in på gymnasiet söker man inte på betyg utan på något annat test som är anpassat efter den utbildning man ska gå.

Det är lite av hur jag skulle vilja att framtidens skola skulle se ut. En skola för individer och inte för den gråa massan .

2 kommentarer:

Anonym sa...

test

Anonym sa...

Du har bra idéer!

Lycka till med fortsättningen av utbildningen.