måndag, april 25, 2005

Arga antifeminister

Oj vad upprörda folk blev av att jag kritiserade Antifeministiskt samfund då. Tur att ni inte känner er ett dugg hotade. Kul att ni kommer med så mogna inlägg som. ”Idiot.Väx upp. Kom ur tonårens resonemangsnivå.” Som man säger, den som sa det han var det.

Svar på lite inlägg:

”Vad är de manliga privilegierna då? Kan du komma upp med några exempel?”
”Som vanligt har inte en feminist lyckats komma med nån saklig kritik”
”Feminism är vansinne.”

1/2 människor är män
1/3 av allt arbete görs av män
9/10 av alla inkomster intjänas av män
99/100 av all egendom ägs av män

De här siffrorna säger en hel del om att det finns vissa fördelar med att vara född som man. Kritiken ligger i att jag inte tycker det här är rätt. Feminism handlar om att man ser att det finns en könsmaktsordning i samhället och att man vill göra något åt det. En feminist tycker inte man ska bedömas utifrån kön utan utifrån vilken person man är. Vad är det som är vansinne?


”Och hur vill du Lisa att det ska gå till när dessa manliga privilegier ska dras in?”
”Är du liberal eller kollektivist?”

Jag är liberal och tycker därför inte att kollektiva lösningar och lagstiftning är önskvärt. Det är möjligt att det i vissa fall kan behövas men framför allt tror jag att det är viktigt att jobba med attityd förändringar och skapa möjligheter t.ex. genom att se till att kvinnor kan starta företag inom områden där många kvinnor jobbar så som vård och skola.


” Stöder du tex leninist-feminsterna i F!? Eller e du trend-feminst , pk-feminist osv”

Jag kallar mig själv oftast bara feminist. Ibland borgerlig feminist.


”Är det bättre med Feministisk initiativ, vars styrelse enbart består av kvinnor?”

Jag tycker att det är viktigt att både män och kvinnor arbetar med feminism. Att det bara är kvinnor med i FI:s styrelse är tråkigt.


” Lisa, ett tips: Lämna Centern och gå med i F!”

Jag vill arbeta med andra frågor än feminism därför passa centerpartiet bättre dessutom så är FI alldeles för vänstervridna för min smak. Men det är viktiga frågor de ska jobba med.

13 kommentarer:

Anonym sa...

"Tur att ni inte känner er ett dugg hotade. "

Så om nån känner sig hotat av rasismen , har rasisterna av automatik rätt då ?
Och då ska man inte ifrågasätta rasism för då kan man uppfattas som hotat av dess lögner?

Du har ju inte kommit långt i dina försök till logiskt resonemang..

Anonym sa...

"En feminist tycker inte man ska bedömas utifrån kön utan utifrån vilken person man är."

Varför pratas det om patriarkat om det handlar om individer , tror inte du e så insatt i feministisk idiologi..

Anonym sa...

Det vore intressant att få reda på var du fått dina siffror. Om du talar om Sverige så är alla fel.

Anonym sa...

Det var jag som skrev "Idiot.Väx upp. Kom ur tonårens resonemangsnivå".

Jag menar varenda ord. Du har inte kommit upp med ett enda argument som tål granskning.

Anonym sa...

Menar du att det står i Sveriges lagar att män ska äga 99% av all egendom? Annars borde du nog slå upp vad ordet privilegium betyder.

Jag är också nyfiken på varifrån dom siffrorna kommer ifrån.

Lisa Falk sa...

Siffrorna kommer ifrån FN och gäller inte Sverige utan hela världen.

Anonym sa...

Siffrona komemr från FN, riktigt. FN drog dock tilbaka siffrorna efter kritik har jag för mig. Det var för övrigt feminister som gjorde den forskningen. Ungefär som om Adolf Hitler gör en C-uppsats om judarna...

Anonym sa...

Vad jag reagerar på Lisa är ditt sätt att argumentera på när du talade om krig och hot. För att få en bild av min syn på saken var god besök min blogg.

Anonym sa...

Just det när det gäller hot och mardrömmar så framstår du Lisa som omogen på minst samma nivå som de du klagar på.

Anonym sa...

Just det när det gäller hot och mardrömmar så framstår du Lisa som omogen på minst samma nivå som de du klagar på. En liberal uttrycker sig inte så!

Lisa Falk sa...

När jag pratar om krig och hot är det med glimten i ögat och handlar mer om att jag tänker slåss för mina idéer än att jag tänker slå någon antifeminist.

Anonym sa...

Sofia Carlsson: "Han som söker, skola också finna". Man ser det man vill se...så också feminister!

För att få lite perspektiv så rekommendrar jag en drygt veckogammal artikel...http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631632,00.html

Inte alla som ser djävulen i varje hörn...

Anonym sa...

I sverige utfors enligt SCB mer an halften av allt betalt och obetalt arbete av man. Maste svenska man jobba annu mer for att kompensera for kulturen i t.ex. vastindien eller delar av Afrika dar kvinnorna gor det mesta arbetet?

En svensk kvinna tjanar ca 98% av vad en svensk man gor for samma arbete. Maste svenska man halvera sina loner for att kompensera for vissa asiatiska lonemarknader dar det anses ok att en kvinna tjanar mindre for eftersom hon saknar forsorjningsborda?

Om du star med ena foten i frysbosen och den andra i majbrasan, ar det i genomsnitt ganska skont?

allvarligt talat. varfor nedlater du dig till att dra upp gammal fn-statistik som inte bara ar tveksam i sig, utan dessutom fullkomligt irrelevant i den inrikespolitiska sfar som du verkar?