måndag, juni 20, 2005

Stockholm intaget

Här kommer en liten rapport från den pågående partistämman i Stockholm. Mer kommer imorgon.

Maktskifteståget: Över 5000 centerpartister tågade genom Stockholm i lördags, mäktigt. Det var fullsatt, folkligt och festligt i Humlegården när Maud och Fredrick talade.

Jämställdhet: Jag är mycket glad för att vi slog vakt om ordet feminist efter förslag om att byta bort det mot humanist. Mycket bra blev sagt i debatten runt jämställdhetsprogrammet, Marie Wickberg var uppe i talarstolen och ifrågasatte skrivningen att vi ska bejaka olikheterna mellan könen, hon undrade vilka olikheter man syftade på. ”Ska vi slå fast att män är bättre på att snickra och jag som kvinna är bättre på att laga mat? I så fall är jag en usel kvinna” Heja Marie. Lisbeth Lennartsson ville se att centerpartiet knep posten som jämställdhetsminister i regeringen efter valet, det vill jag också.

Plattskatt: Tyvärr fick inte CUF igenom sitt förslag om en utredning om plattskattsmodellen. Jag tycker det är synd att man från partiets håll var fega i den här frågan och inte vågade ha visioner om ett nytt tänk i skattefrågan.

Kollektivavtalen: Fredrick Federley och Annie Johansson yrkade på att avskaffa kollektivavtalen med motiveringen att dessa förhandlingar ska ske så nära de som berörs som möjligt. Stämman avslog förslaget.

Inga kommentarer: