onsdag, juni 08, 2005

Lenis penisförlängning

Regeringen tänker på torsdagen anslå 750 miljoner för att Saab ska kunna utveckla ett nytt obemannat stridsflygplan. Sverige har inget direkt behov av planet men Leni Björklund menar att planet skulle kunna vidmakthålla det flygtekniska kunnandet i Sverige. Jag har väl aldrig hört på maken, ett sånt dumt förslag, eller jo det har jag ju för vi har ju redan JAS. Varför ska vi satsa pengar på något vi inte behöver och som dessutom bara är en typ av penisförlängning?

5 kommentarer:

magnus sa...

Jag replikerar dig nu såsom, antar jag, en centerpartist som ligger långt åt vänster och/eller glad liberal idealism (jag vet även centerpartister som är genuina USA-hatare, men tror inget säkert om din position).

Någon hörde jag häromdan säga, att man kan undra hur vi ska kunna försvara at vi låter regeringen -- Leni -- i stort sett förskingra ett svenskt försvar och därmed inte bry oss om Ryssland några år tar över. Ryssland, som vi vet att kan komma att utvecklas på samma sätt som det utvecklats så många gånger förut, nämligen till en diktatur med anspråk på omgivande territorium. Redan nu talar väl Moskva allt oftare om att de baltiska staterna ska vara Rysslands lydstater.

Att skriva krönikor och blogposter om penisförlängare, eller som jag sett på annat håll, att man är emot vapen eftersom man är emot krig eftersom krig är lika med det onda, sånt kräver ju inte mycket av tankearbete - och det är förmodligen detta senare som är allvarligt när de tankebefriade resonemangen tas på allvar. (Helle Klein är ju för övrigt för tanklösa resonemang, kålsuparteorier mellan ickedemopkrater och demokrater osv).

Jag tror och hoppas att alliansen, inklusive centerledaren, kommer att driva klassisk borgerlig politik med ett starkare försvar!

Lisa Falk sa...

Kankse ska börja med att säga att jag varken skulle klassa mig som en centerpartist långt åt vänster (brukar få höra det motsatta) eller USA-hatare. Jag är däremot inte ett dugg rädd för ryssen.

Jag är inte emot vapen, när vapen måste användas. Självklart ser jag varken vapen eller krig som något önskvärt. Jag tycker vi i Sverige ska ha ett bra försvar främst för internationella insatser men tror inte att någon större hotbild mot Sverige finns.

Magnus Andersson sa...

Oj, fler med mitt namn som kika in, det verkar farligt... Det är ju helt sinnessjukt hur Regeringen hanterar frågan, utan att diskutera med Riksdagen, utan något behov, utan att ens fundera över att det är sponsring av privat verksamhet... jag har också varit tvungen att skriva om det på min blogg...

Anonym sa...

Om jag bedömer klippet rätt är Leni mer intresserad av själva kunnandet än av planet, som väl får betraktas som en slaggprodukt. Som jag förstår det har Sverige ett militärt försvar, inte så mycket av försvarspolitiska skäl utan av spjutteknologiska, arbetsmarknadspolitiska, regionalpolitiska osv. Det hela ter sig som en förevändning.

Herr M. A den förste vill framstå som en insiktsfull realist som tar hänsyn till helheten. Det är ju charmigt - och genomskinligt.

Anonym sa...

Intressant att en feminist använder sig av könsnedsättande termer för att beskriva något dåligt. Så mycket för de genusglasögonen, är de av samma typ som konfrontationsspeglar, så att man bara ser klart åt ena hållet men åt andra så speglar man sig bara?