måndag, juni 20, 2005

Den våldtäktstid nu kommer

Rubriken är snodd från Linda Skugges läsvärda blogg, men jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Nu när sommaren har kommit får vi läsa om våldtäkter varje dag i tidningen, det senaste jag läste var att två flickor våldtogs sista natten på Hultsfredsfestivalen. Jag känner en så stor maktlöshet, vad ska man göra för att flickor ska kunna gå hem trygga om nätterna? Personligen skulle jag aldrig gå hem själv mitt i natten, jag skulle aldrig våga åka på efterfest hos några okända killar och jag har mer än en gång hamnat i hotfulla situationer med killar. Jag träffade en tjej som arbetar med att vara ute på skolorna och informera om våldtäkt och hon sa att det i varje klass kommer fram tjejer som vill berätta om att de blivit våldtagna. I varje klass.

Det här är liksom inte ett liten marginellt problem utan något som finns i nästa alla flickors vardag, rädslan för att bli överfallen och våldtagen. Om det är någon gång jag tycker att ordet könsmaktsordning passar in så är det här. Jag måste citera Maud Olofsson från hennes tal i humlegården i lördags:

”Det här är ett ansvar vi måste ta personligen, var och en. Säga ifrån mot kränkningarna, stå upp mot diskrimineringen. Visa vägen. Och, nu vänder jag mig särskilt till er män: Om ni inte gör det för era mödrars skull. Eller för era fruar. Så åtminstone för era döttrars.”

11 kommentarer:

Anonym sa...

det är upp till alla såväl män som kvinnor att säga ifrån att det är inte godkänt och att vi tar avstånd från våldtäkter och andra personliga påhopp så som nedervärderande ord som dom flesta kvinnor fått utstå.
Detta är ett ämne som upprör mig pga en vänninas upplevelse

Anonym sa...

Mer exakt vad vill du att jag skall göra? Jag våldtar inga kvinnor. På vilket sätt kan jag få andra män att sluta med sånt?

Anonym sa...

Börja med att säga JAG KAN GÖRA NÅGOT.
Sedan ta upp diskutioner och framhäv felen av våld.

Christian D. sa...

Rent krasst kan man väl säga att oro och rädsla skapas av att våldtäkter uppmärksammas i media. (Det man inte känner till/påminns om bryr man sig inte om.) De senaste veckorna har det varit många rapporter om våldtäkter, men betyder det att det har varit ovanligt många eller kanske ovanligt lite annat att berätta om?

Det polisanmäls sex fullbordade våldtäkter per dygn i Sverige, året runt (enligt BRÅ). Varför tar media upp vissa, men låter bli andra? Lyssna inte på media alltför mycket.

U-BLOGGING sa...

Grymt bra tal hon hade, just under den här biten så rös det ju riktigt till i magen. Den starkaste "fan jag måste göra något" känslan på länge.... Det vi (hemska män) kan och det vi måste göra är att hela tiden vara beredda att säga ifrån. Stoppa det redan när någon säger något olämpligt..
//Andreas

Lisa Falk sa...

Exakt Peter, man måste ju tro att det går att göra nått för annars kan man ju lika gärna skita i allt.

Christian, men det är väl viktigt att våldtäkter uppmärksammas i media? Sen är det väl så att en viss typ av våldtäkter blir mer omskrivna vilket lätt ger en bild av att våldtäkter bara begås av invandrar gäng ute i mörka parker.

Anonym sa...

Tyvärr måsta man inse att en ensam tjej inte kan gå i kort-kort mitt i natten. Dessutom måsta jag påpeka att invandrare bevisligen är överrepresenterade i brotts-statistiken.

Anonym sa...

Jag kan göra något. Så, nu var det sagt. Halleluja också om det kanske hjälper, om inte annat så sätter det väl tonen. Nu kommer det bli en otrolig skillnad.

Det är lätt att sparka in öppna dörrar. Jag skulle vilja ha lite mer konkreta förslag på åtgärder. Ta upp diskutionen, jaha. Jag vet inte vilka typ ar av människor ni umgås med men ingen jag träffar har åsikter eller ens antyder att det skulle vara ok med våldtäkt eller våld mot kvinnor (eller våld alls för den delen). Men vad vet jag, jag kanske är lyckligt lottad med vettiga vänner och bekanta, eller bara naiv (eller båda delarna.)

Anonym sa...

Jag har tänkt mycket på just det här den senaste tiden. Våld mot kvinnor, våldtäkter och pedofilers.
Jag tycker absolut inte att tjejer ska behöva rätta sin klädstil för att slippa bli våldtagna, dom har det nog kränkande som det är...
Jag tror att den tjatande uppmärksamheten över det hela i medierna har två sidor av myntet, både för- och nackdel. Det är bra att de talas om hur farligt det faktiskt tyvärr är för våra tjejer att gå ensamma hem på kvällarna. Men det kan ju också ge en bild av vardagsmat för ungdomar som växer upp, som i sin tur kan börja tycka att det kanske inte är så farligt att "ta för sig". Framförallt, och det här är det som jag tycker är viktigaste i det här avseende och det som gör att jag skulle verkligen vilja göra en revolt mot, är straffsystemet och straffsatserna runt den här typen av brott, som indirekt talar om att vi män är oförmögna att kontrollera oss när sexuella lusten väl slår till, vilket är en stor förolämpning för mig och måna andra män. Jag håller på läser boken "En riktig våldtäktsman" med Katarina Wennstam. Där hon bland annat ger ett exempel på ett rättsligt fall om en 20 årig kille som hade sexuellt utnyttjat en flicka på 12 år. Han blev dömd, men han slapp fängelse på grund av förmildrande omständigheter. Flickan hade nämligen vart kär i honom och skrivit kärleksbrev om detta.
Det här är bara ett exempel utav ett hav av sådana exempel på hur okey det tydligen är för det rättsliga samhället att killar våldtar tjejer, jag menar vi killar "vet ju tydligen inte bättre". Vilket är inte då bara kränkande för kvinnor utan också för män.
Det jag funderar på är att starta någon form av förening med bara män, där vi börjar ifrågasätta dom här bitarna, och som sagt var inte minst Göran Perssons samhälls funktioner runt omkring det hela.

Anonym sa...

Kan inte någon ge en liten kommentar till det jag skrev här i mitt föregående inlägg? Eller är alla bara intresserade av att gnälla utan att fundera i termer av eventuell lösning? ... Och då menar jag inte att skriva i nått inlägg att "..jag tar avstånd ifrån våldtäkter", för de händer det inte ett skit av, det behövs nått mycket mer än så! Men det är kanske människor för bekväma för att ge sig in i..?

Anonym sa...

Jag tror att faran i att vara politiskt aktiv är att man kämpar mera för att framhäva sin idelogi än att åstakomma själva idelogin!
Jag tittade på nyhetsmorgon idag, det skulle speciellt handla om det tragiska som hände i London igår. Centern och folkpartiet blev speciellt inbjudna för att diskutera detta ändamål. Enbart 5% handlade om katastrofen i sig, resten av tiden var de bara snack om ren politik utan att de hade nått med Londons händelse att göra.
Länge har jag vetat att politik har delvis handlat mycket om inbördesbeundran, men jag börjar faktist tro att de är det ÄNDA de går ut på!!? Eller va säger du Lisa?