onsdag, juli 20, 2005

Sätt dit snuskgubbarna

Vuxna män kontaktar i dag minderåriga på nätet och frågar om de vill träffas och ha sex. Men det är oklart om de begår något brott. Det är också svårt att komma åt personer som vill köpa bilder av ungdomar mot betalning, enligt dagens lagstiftning. Åklagare utreder skärpning av lag för att komma åt vuxnas sexjakt på ungdomssajter skriver DN. En sån här lag är verkligen behövlig tycker jag.

I ett tidigare inlägg här på bloggen berättade jag hur lätt jag fick sexebjudanden när jag chattade som Sanna 15år. Det var skrämmande att se att män i 40 års åldern ville onanera för mig och köpa sex, utan att jag på något sätt uppmuntrade det. En lag som skulle göra sådant olagligt skulle verkligen vara på sin plats då jag vill kunna sätta dit alla äckelgubbar och kanske en och annan äckeltant. Det här är inget barn ska behöva ta bara för att de vill ha roligt på nätet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vet du att 'snuskgubbarna' inte wallraffade precis som du?

Lisa Falk sa...

Det spelar ju ingen roll varför de gjorde som de gjorde, de äcklade sig vilket fall som helst.

Anonym sa...

Skjut dom, hehehe.

AIK.BLOGG.SE

Anonym sa...

Har också sett nyheten och jag håller med dig Lisa, sådan lag är behövligt.
Men jag måste också säga att jag är skeptisk till någon förbättring för den sakens skull. Bara att de är oklart om det är olagligt visa hur lite koll rättsväsendet har. Sedan är det fortfarande svårt att spåra människor på nätet, lyckas man med det så är det ännu svårare att bevisa något, och skulle dom åka fast ändå så är straffsatsen minimal. Det är bara titta på alla våldtäcksfallen... Detta vet förövarna om, så jag tror inte att dom skulle bry sig så mycket om en ny sådan lag. Det verkar som att det är ganska okey med sexuella övergrepp i dagens läge. Om du förstör en människas liv för alltid, så får du sitta inne i dom extremaste fallen i några månader. Men smugglar du knark, eller rånar pengar av samhället, så får du sitta i många år!?

U-BLOGGING sa...

Fast det har ju gansak liten betydelse om straffet blir minimalt, vi i samhället har ju ändå satt ner foten och visat vad vi tycker..

Lag-hysteri är aldrig bra men ibland kan det [till och med] vara bra att ha mer eller mindre meningslösa lagar, ofta går företagen som har hand om olika chatter ett steg längre för att visa hur duktiga de är. Hur bra de tar hand om de sina.. I och för sig för att plocka billig goodwill men låt oss för en gångsskull utnyttja företagen och inte tvärt om, tekniken att spärra folk/IP-adresser är ju rätt bra i dagsläget..
//Andreas

Anonym sa...

Hmm att spärra IP-adresser är ju inte speciellt bra, eftersom det då komemr drabba helt oskyldiga, och visst kan kanske en lag göra att företag som driver chattar kasnke försöka hålla mer kontroll, men det finns ju en hel del chattar som ligger utomlands, där inte en svensk lagstiftning har den minsta betydelse, se tex irc, så en lag är egentligen ett spel för galleriet, och hur skulle en sådan utformas? är det ok att en 16 årig kille sexchattar med en lika gammal tjej?