tisdag, oktober 10, 2006

Systerskapet är en kvinnofälla

Igår tittade jag på dokumentären Feministerna på SVT. Karolina Ramqvist sågade där tanken om kvinnors systerskap. Jag måste bara hålla med henne.

Inom feminismen talas det ofta om systerskapet. Ett systerskap där kvinnor håller ihop, hjälper varandra och har en enad front utåt i kampen mot patriarkatet. Inget fel i att människor hjälper varandra men när man buntar ihop alla kvinnor till en enda kvinnoklump befäster man ju bara könsroller.

För mig är feminism att göra sig fri från etiketten kvinna, att först och främst bara få vara människa. Men allt för ofta delar bara feminismen upp män och kvinnor i ännu mer i två tydliga grupper. Kvinnor ska hålla ihop, kvoteras in och tyckas synd om. Jag vill inte hjälpa någon bara för dess kön, utan för att det är en person som är värd stöd. Jag uppmuntrar gärna personer som gör bra saker, men struntar i vad de har mellan benen.

I dokumentären pratades också om att män inte ser sig som ett kollektiv utan som individer för att de aldrig stöter på hinder pga. deras kön. Det är precis den friheten jag vill att alla människor ska ha, att få känna sig som individer.


//Lisa

Inga kommentarer: