torsdag, oktober 12, 2006

Mediasnusk och politikerfusk

Det är då inte lätt att vara politiker. Jag har under dagen försökt att noga tänka igenom vad för lik jag skulle kunna ha i garderoben. Bäst att vara jävligt noga med allt man gör om man har tänkt fortsätta arbeta politiskt. Här gäller det att var perfekt, för få kommer intressera sig för dina drömmar och visioner men många för din misstag och fel.

Jag säger inte att, Cecilia Stegö Chilòs, Anders Carlgren, Maria Borelius, Anna Sjödin, Johan Forsell… har gjort rätt. De har alla i mer eller minde utsträckning betett sig felaktigt, vissa riktigt jävla illa. Men vem har inte det någon gång? Media är så bra att blåsa upp skandaler så det låter som att människor är världens största skitar. Tillslut står vi här med bilden av politikern som en egen ond art.

Det här är så svårt. Media har en jätteviktig roll i att granska maktutövare. Men jag blir ändå så less när det är det enda de granskar. De är så snuskigt fixerade av att hänga ut ministrar och så ointresserad av politikens innehåll. Jag tycker att problemet att människor skräms bort från politiken, färre röstar och politiker föraktet ökar är ett större problem än någon som struntat i att betala tv-licens.

Men tidningar skriver vad folk vill läsa. Ju mer skandaler ju mer läsare. Folk som gottar sig i politikerskandaler och klagar på de snåla politikerna, medan de aldrig engagerat sig något för att förändra något.

Hur som helst har jag:
Kört för fort
Snattat smågodis
Fuskat på prov


//Lisa

Inga kommentarer: