onsdag, oktober 04, 2006

Ang abort

När jag skrev om omskärelse i förra inlägget fick jag en kommentar om att ge små barn rätt till sina liv, personen syftade på att förbjuda abort. Det kändes som en så viktig fråga att jag svara i en kor kommentar utan vill skriva ett inlägg.

Jag anser att fri abort är en av de viktigaste rättigheter som kvinnor har. Även fast alla aborter är sorgliga och jobbiga, främst för kvinnan som tvingas genomföra dem, men ofta lika mycket för mannen, är det verkligen inget som ska förbjudas. Här måste vi sätta kvinnans rätt till sin egna kropp främst. Det är helt otänkbart för mig att tvinga kvinnor att föda barn.

Varje år genomförs 20 miljoner osäkra aborter. Jag tycker vi i Sverige ska vara stolta över att man i vårat land kan få hjälp att genomföra en säker abort i medicinskt syfte, och att man dessutom alltid erbjuds att tala med en kurator i samband med aborten. Jag tycker att vi i Sverige ska erbjuda kvinnor från länder där abort är förbjuden att komma hit för att få göra en säker abort.

Självklart är det viktigt att försöka minska aborterna, bl.a. med bra sexualundervisning i skolan, lättillgängliga preventivmedel mm. Jag tycker också det är viktigt att unga tjejer som vill fullfölja en graviditet ska få stöd i det. Men valet måste ligga hos kvinnan.

//Lisa

2 kommentarer:

Hasse sa...

Sorry är ny på med blogg mm.
Jad tycker man ska ta ansvar för det man gör.. Spelar ingen roll om du är svensson eller utlänsk härkomst..Vad man gör ska man stå för, det är lätt att säga man är blatte så du skaförst att jag gör fel....

jonte sa...

Du verkar inte leva i verkligheten!Hur kan du tycka att bögar ska få ge blod,det handlar om hiv risken.Eller hur?!Det är upponervända världen,du tycker att det är så hemskt med några killar som kissar lite på gatan!Hacka på oss män,förutsatt att de inte är homofiler,för fikusarna ska behandlas med sillkesvantar tydligen!?
Bögar ska plötsligt vara så sabla ok!?Djävla trams!
Vad vill du ha homsexuella män,eller?Sjukt!!