tisdag, oktober 19, 2004

Kollektivt ansvar!?

Jag har tänkt lite på det här med en mansskatt. Första tanken var att det var en riktigt dålig idé, att Gudrun Schyman bara ville ha lite mediautrymme. Men risk för att folk blir tokiga, tanken är faktiskt inte fel. Någon gång måste folk ta ett kollektivt ansvar, ordet kollektivt är inte fult och fel, bara när det användes som lösningen på allt.

Man ser ofta siffror på hur utbrett kvinnovåldet är men när förslaget om en mansskatt kom gick alla män ut och sa hur hemskt det var att de som ALDIRG skulle kunna tänka sig att slå en kvinna skulle betala för de som gör det. Hur kan siffrorna stämma, jag som snarare trodde de var för låga, ingen man skulle ju någonsin kunna slå och våldta. Men tänk efter lite killar, ni kankse inte slår men vad gör ni för att skydda de utsatta kvinnorna, vilket ansvar tar ni? Har ni aldrig kallat en tjej slampa eller skojat om att tvinga henne till både det ena och andra? Eller har ni aldrig använt härskartekniker på möten för att få höras mer? Saker och ting hör ihop, de små sakerna bygger grunden för de riktigt allvarliga.

En inte allt för relevant jämförelse: Igår utbröt kravaller under ett fotbollsderby i Stockholm, fotbollshuliganer rev ner avspärrningar, bråka, svor och var allmäna idioter. Efteråt tacka AIK sina supportrar, för alla bråkar inte. Klubben säger knappt ifrån, det är inga riktiga fans, det är bara en liten klick, problemet är överdrivet och framför allt ska inte alla straffas och alla kan bar ta ansvar för sig själva är bortförklaringar som hörs. Precis som när det gäller vålet mot kvinnor låter det som om ingen har en skuld i det här. Men hur i helvete kan det ske då? Har de som vid varje match skriker hur mycket de hatar det andra laget och att domaren är en hora inget att göra med våldet? Tro mig, det är ord som de flesta som går på fotboll använder.

Har vi verkligen aldrig ett kollektivt ansvar för det som ser runt oss? Jag tycker inte att skatter är den bästa lösningen men jag tycker ändå att Gudrun peka på en intressant fråga. Det är dags att ni killar tar på er ett kollektivt ansvar och stoppar alla skit ni håller på med. Nästa gång drabbar det era mammor, systar eller döttrar.




1 kommentar:

Marie sa...

Tjoho!
Roligt med en debatt, har precis haft en med Per i telefon :) Funderar lite över begreppet "kollektivt ansvar" Jag känner att jag räknar mig till kollektivet i såfall, mitt ansvar är lika stort som en mans, jag slår inte -han slår inte. Våld mot kvinnor är ett STORT problem och något måste göras, men jag köper inte Gudruns paketlösningar. Verkligheten är inte vänsterröd.

Kanonkul att läsa dina inlägg Lisa, kör hårt :)